بسمه تعالی. پس از وبلاگ قدیمی ام در پرشین بلاگ، که بخاطر مشکلات فنی پرشین بلاگ، حدود دو سال از آرشیو آن از بین رفته است، به اینجا آمده ام. مطالب قدیمی ام را می توانید در Pasdaran.persianblog.ir مطالعه کنید. بعضی از مطالب مهم را به تناسب ضرورت اینجا بازنشر می کنم، هرچند مطالب دو سال اخیر از بین رفته است...

پیوندها

http://images.khabaronline.ir/Images/news/Larg_Pic/17-5-1391/IMAGE634799565176946733.jpgریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا در کتاب ( پیروزی بدون جنگ) مدعیست که پیروزی قبل از وقوع چنگ شکل می گیرد. او می گوید : "به هیچ کشوری حمله نکن مگر آنکه مطمئن شوی پیروز می شوی" نیکسون در این کتاب تئوری نبرد پیشدستانه را نیز برای توجیه دست اندازیهای فرامرزی آمریکا مطرح و اینگونه می نویسد که من نباید با یک تهدید شناخته و کشف شده، در حوالی مرز خودم بجنگم. بلکه باید به مرکز تولد تهدید رفته و آن را در خانه زمینگیر کنم.

هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و وزیر امورخارجه دولت نیکسون  نیز که افسر اطلاعاتی ارتش آمریکا و عضو یک خانواده آلمانی احتمالا جاسوس آمریکا در آن کشور بوده، در کتاب خود بنام "چین" تاکید می کند استثنائ گرایی آمریکایی -American Exceptionalism- ، بعنوان رسالتی "سیاسی-دینی" دولت کشور را موظف به صدور ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود می نماید. وی در این کتاب اشاره هایی جدی به روشهای استیلای فرهنگی در فرهنگ چین می کند. وی در این کتاب به رهنمودهای کتاب هنر جنگ که گفته می شود توسط فردی بنام سن تزو نگارش یافته است اشاره دارد . کیسینجر می نویسد : " اندیشمندان چینی تفکری را توسعه داده اندکه یک روی آن احتراز از هرگونه درگیری مستقیم و روی دیگر آن پیروزی از طریق برتری روانی بود"

http://parhizkar.com/fa/wp-content/uploads/bfi_thumb/The-Art-of-War-Pouria_Parhizkar-325llwqstpxdgpw9bvery8.jpgوی از کتاب سان تزو جملاتی را نقل می کند که نمونه هایی از عملیات روانی و فریب دشمن در پس دروغنمایی را نشان می دهد : وانمود به ناتوانی کنید ، وقتی که سرگرم لشکرکشی هستید. تظاهر کنید که نیستید، نزدیک که هستید، دور بنمایید، دور که هستید، نزدیک بنمایید. کیسینجر می نویسد : "هنر جنگ" به فرمانده توصیه می کند که دشمن را وادار کند که اهداف خود او را دنبال کند، که نتیجه ی آن گرفتار شدن نیروهای دشمن در موقعیتی چنان بحرانی است که فرماندهان آنها ترجیح بدهند سپاهیانشان را دست نخورده تسلیم کنند.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/714DUBNWQEL.jpgرجوع به کتاب تز قدرت نرم اثر پروفسور ژورف س. نای و شاگرد وی خانم سوزان ناسل با عنوان "قدرت نرم" نیز پر فایده خواهد بود. وی در این کتاب نظریه قدرت نرم را با در هم ریختن نظام استدلالی و محاسباتی حریف، مبتنی بر تسلط اراده و باور حریف و سوق دادن وی به سمت اجرای منویات حریف، معرفی می کند.

در تمامی جنگها، جمع آوری اطلاعات از وضعیت نیروهای دشمن رکن اساسی نبرد محسوب می گردد. این اصل، در دوران جنگهای نرم و شناختی نیز به شکل کاملا پررنگ ، برقرار است. در این چهارچوب، جمع آوری اطلاعات از مختصات و مشخصات سرزمین هدف، نه تنها اهمیت بلکه اولویت دارد و بدون شکل گیری یک تصویر شفاف از جزئیات و کلیات نیروی رقیب، امکان شکل دهی به تهاجم یا دفاع ممکن نخواهد بود. اما مهمترین تفاوت میان جنگ نرم و جنگهای کلاسیک نظامی آن است که در این میدان نبرد، نیروهای رقیب در دوران جنگ نرم و نبرد شناختی، عموم مردم عضو جامعه هدف و سرزمین مورد مناقشه نیز سرزمین روحی و روانی و ذهنی آنها می باشد.

جمع آوری اطلاعات شناختی از چند مسیر صورت می گیرد . عمده ترین مسیر جمع آوری اطلاعات شناختی جمع آوری داده های آشکار و فاقد حسیاسیت ویژه است. این اطلاعات، در عبور از خیابانها، مرور روزنامه ها و رسانه های عمومی، گفتگو با مردم و روشهای اینگونه جمع آوری می شوند. این نوع اطلاعات تصویری مهم از شکل و جنس وضعیت افکار عمومی به مخاطب نشان می دهند. نهادهای اطلاعاتی و سیاسی با بکارگیری نیروی انسانی و مراکز تخصصی برای جمع آوری این اطلاعات، نسبت به بهره برداری از آنها اقدام می کنند. اما جمع آوری انسانی اطلاعات مذکور مشکلات و محدودیتهای زیادی بدنبال دارد. بر این اساس، روشهای جمع آوری روز به روز تغییر کرده و امروزه ، جمع آوری اطلاعات به شکل ماشینی و اخیرا، رایانه ای و در حال حاضر، شبکه ای، در دستور کار قرار دارد.

http://www.internetdict.com/wp-content/uploads/related_images/2016/01/15/who-is-harry-truman_3.jpgتشکیل سازمان NSA در 4 نوامبر 1952 با دستور هری ترومن، یکی از میادین جدی برای شناخت حریف را به روی ایالات متحده گشود.جمع آوری الکرونیک و سیگنالی ارتباطات و مخابرات موجود در جهان، ماموریت سازمان NSA بود که با مطرح شدن شبکه اینترنت آمریکایی به عنوان بستر اصلی ارتباطات عمومی و خصوصی، فرصت طلایی شنود و جمع آوری بی دردسر اطلاعات مخاطبین را به آمریکا هدیه کرد. تلاش موثر آمریکا و غرب در تبدیل کردن اینترنت به ابزار سرگرمی و حساسیت زدایی از این شبکه با بکارگیری هنر، موثر افتاده و ابعاد امنیتی و سیاسی اینترنت تقریبا مخفی شد. در این مسیر و با تکوین دانشهای پردازش اطلاعات انبوه، اینترنت به وسیله ای موثر برای جمع آوری اطلاعات شناختی تبدیل شد. جمع اوری و پردازش وسیع داده های بزرگ جمع اوری شده از محیط مخابراتی جهان، امروزه ماموریت اصلی نهاد امنیتی مخابراتی امریکا یعنی NSA است.

با افشاگریهای ادوارد اسنودن کارشناس فراری NSA که البته صرفا محدود به مسائل رخداده در سال 2008 و قدیمتر بود، بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهایی که روابطی بسیار نزدیک و صمیمی با آمریکا دارند را به ایجاد نوعی استقلال رایانه ای هدایت کرد و با سرعت و جدیت زیاد، شبکه های ملی اطلاعات در اکثر کشورهای پیشرو در فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفتند. اما با نفوذ جریانات حامی غرب و آمریکا در فضای مدیریتی و رسانه ای ایران، این کشور که بنا بر افشاگریهای اسنودن بزرگترین قربانی جمع آوریهای مخابراتی NSA است و از مدتها قبل ضرورت تشکیل چنین شبکه ای را درک کرده بود، تاکنون موفق به اجرای این شبکه نشده و آنچه که امروز تحت این عنوان در ایران افتتاح شده است، نه بلحاظ منطقی و نه بلحاظ قانونی مشمول این عنوان نیست. جالب آنکه اقدامات خودسرانه و غیرمنطبق بر منافع ملی دولتها در حوزه فضای مجازی، نظام را به تشکیل شورایی فراقواه ای برای مدیریت مقدرات فضای مجازی کشور سوق داده بود. لیکن امروز با کنترل عملکردهای شورای عالی فضای مجازی توسط دولت، عملا این شورا مجددا جاده صاف کن اقدامات خودسرانه دولت شده و برای نمونه در شهریور سال گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی با همدستی عناصر دولتی تلاش می کنند تا آنچه را که دولت تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات مطرح می کنند، به تایید اعضای شورا برسانند و مصوبه ای فرمایشی و دستوری را با تصویب و امضاء اعضای شورا منتشر نمایند که به لطف خداوند متعال لا اقل این اقدام به شکل موفقی پیش نمی رود، اما از شورای عالی فضای مجازی اقدامی در مقابل فعالیتهای غلط دولت نیز مشاهده نمی گردد.

با وجود افشاگریهای متعددی که در جهان در مورد تاثیر شبکه های اینترنتی خصوصا شبکه های آمریکایی و اروپایی و شبکه های قرار گرفته در اختیار عناصر متمایل به غرب در جنگ قدرت افشا شده است، نه تنها در ایران پروژه شبکه ملی اطلاعات به سرنوشت مطلوبی نرسیده است، بلکه سیاستهای درست مقابله ای و ممانعتی مقابل پای شبکه های نفوذ کننده که قصد جمع آوری اطلاعات شناختی جامعه ایرانی و فراهم سازی زمینه استیلا و چپاول حقوق عمومی و خصوصی ملت ایران را دارند نیز مرحله به مرحله به عقب رانده می شود به طوریکه شبکه ی نفوذی تلگرام امروز از امکان سرورهای قرارگرفته روی شبکه گردش داخلی اطلاعات (یعنی NIX - و نه شبکه ملی اطلاعات- )  بهره مند شده و با سرعت و کیفیت بالاتری اقدامات جاسوسی خود را شکل می دهد و ضمن آنکه تاثیرات سوء رسانه ای اجتماعی فرهنگی و سیاسی خود را با همان شکل وابعاد گذشته حفظ نموده است، به هیچ یک از سیاستهای بومی پایبند نبوده و امروز مدیران فضای مجازی کشور با پاک کردن اصل وصورت مسئله، از عدم وجود ضرورت برای تابعیت سرویسهای خارجی از سیاستهای کشور ما سخن می گویند، این درحالیست که این امر در جهان بی سابقه بوده و سرورهای ارائه کننده خدمات ارتباطی در سراسر جهان خود را ملزم به رعایت قوانین محلی می دانند و این قوانین به قوی ترین وجه ممکن بر آنها اعمال می گردد و به این ترتیب می توان شکل گیری نوعی کاپیتولاسیون و استعمار نوین در فضای مجازی در مورد ایران را شاهد بود.

مخاطرات این روش خطرناک هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد و اخیرا مدیران فضای مجازی کشور از ضرورت بازگشایی محدودیتهای اعمال شده بر شبکه های مهاجمی همچون توئیتر، فیسبوک و یوتیوب سخن می گویند. امری که ریشه در آزاد شدن حجم زیادی از پهنای باند خارجی و بلا استفاده ماندن آن از طریق شکل گیری شبکه Nix و خصوصا انتقال سرور CDN تلگرام به داخل کشور ناشی می شود و با هدف حفظ تجارت دولتی در واردات و فروش پهنای باند خارجی صورت می گیرد.

جا دارد که محققین و اندیشمندان حوزه سیاسی ، حقوقی و امنیتی و فرهنگی اجتماعی کشور با کسب اشراف و درک صحیح از تحولات حوزه فضای مجازی کشورو ایجاد یک بیداری و آگاهسازی عمومی، در مقابل این مسئله مهم قیام کرده و رهبری معظم انقلاب را که به تنهایی علم رهبری و مدیریت کشور خصوصا در حوزه فضای مجازی را بر دوش دارند و بارها از دولت و شورای عالی فضای مجازی بخاطر وضعتیت خطرناک امروز فضای مجازی دردمندانه در فضای رسانه ای گلایه نموده اند، یاری نمایند.

-------------------------------

پی نوشت :

1- در پایگاه اینترنتی پژوهشکده علوم شناختی،  پس از توضیحی در خصوص ماهیت علوم شناختی، در زمینه علوم شناختی دفاعی اینچنین آمده است :

معرفی علوم شناختی[1]

         أتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر

          (آیا گمان می بری که تو جرم کوچکی هستی در حالی که عالم بزرگی در تو نهفته است).

          حضرت علی (ع)              

علوم شناختی یکی از دانشهای نو است که در کنار نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات مجموعه دانشهای همگرا را که [2] NBIC نام گرفته اند تشکیل می دهند.  این رشته از زیرمجموعه های علم اعصاب[3]، روان شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن تشکیل گردیده است و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی، مهندسی پزشکی، مهندسی فرمان و کنترل و حتی علوم دفاعی و جنگ پیدا کرده است.  مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاههای بسیاری به تحقیق در زمینه علوم شناختی اشتغال دارند و در تلاشند تا راز بزرگترین سرمایه آدمی یعنی مغز و ذهن را کشف کنند و کارکردهای آنرا به عنوان عالی ترین و پیچیده‌ترین ودیعه الهی بشناسند.

علوم دفاع شناختی

یافته های علوم شناختی در قلمروی دفاعی و امور امنیتی نیز میدان فعالیت وسیعی کسب کرده است، به طوری که نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در کنار توسل به قدرت سخت از کاربرد قدرت نرم غافل نمانده با استفاده از یافته های علوم شناختی در جستجوی راهکارهای عملی برای تأثیر گذاری بر فکر و ذهن فرماندهان و نیروهای مسلح رقیب و انحراف افکار ایشان هستند. همچنین کاربرد دقیق سلاح، پرهیز از خطاهای شناختی و نیز استفاده از دستورالعملهای شناختی به منظور بالابردن ضریب دقت و صحت تصمیمات نظامی، به ویژه در هنگام فوریتها از زمینه هایی است که علوم شناختی می تواند کمک قابل توجهی به علوم دفاعی انجام دهد.

2- در همین پایگاه، در مورد نقش علوم شناختی در نبرد اطلاعاتی و تحلیل رسانه ای چنین می خوانیم:

روان شناسی تحلیل اطلاعات و رسانه های گروهی 

یکی از حوزه های کاربردی متأثر از یافته های علوم شناختی، روان شناسی تحلیل اطلاعات و رسانه های گروهی است. روان شناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست می گردد و نیز طراحی بهترین شیوه تأثیر گذاری بر افکار عمومی به این حوزه کمکهای مهمی می رساند. دستگاههای اطلاعاتی یکی از کاربران یافته های علوم شناختی برای تحلیل اطلاعات هستند. رسانه های گروهی نیز برای جذب افکار عمومی و تأثیرگذاری بر آن از اصول روان شناسی شناختی بهره می برند. زبان شناسی شناختی نیز در استفاده از استعاره های مناسب به این حوزه کمک ارزشمندی انجام می دهد.

3- مطالعه اجزای دیگر همین صفحه مانند شناخت اجتماعی و روان شناسی سیاسی و روان شناسی تغییر ذهن نیز توصیه می گردد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۶/۱۹
  • ۲۰۱ نمایش
  • ابوذر منتظرالقائم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">