بسمه تعالی. پس از وبلاگ قدیمی ام در پرشین بلاگ، که بخاطر مشکلات فنی پرشین بلاگ، حدود دو سال از آرشیو آن از بین رفته است، به اینجا آمده ام. مطالب قدیمی ام را می توانید در Pasdaran.persianblog.ir مطالعه کنید. بعضی از مطالب مهم را به تناسب ضرورت اینجا بازنشر می کنم، هرچند مطالب دو سال اخیر از بین رفته است...

پیوندها

الان این پول‌ها کجاست؟

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۰۵ ب.ظ

جبرائیلی خطاب به رحمانیان تصریح کرد: شما می‌گویید قرار نبود برجام مشکلات جهان اسلام را حل کند، اما روز امضای برجام نه ما می‌گفتیم برجام نباید امضا شود و نه شما این‌جوری حرف می‌زدید. به عراقچی هم گفتم توافق خوبی کنید از شما متشکر هستیم. ما دشمن برجام نیستیم. ما به برجام یک‌سری ایرادهای فنی گرفتیم و خواستار رفعشان بودیم، اما گوش نکردند. به آثار برجام اشاره کردیم، اما توجهی نشد.

 

وی در ادامه گفته‌هایش تعدادی از تیترهای روزنامه شرق و یک تیتر از روزنامه شهروند همسو با شرق را در موافقت با برجام و وعده‌ها و تبلیغات مبالغه‌آمیز رسانه‌های موافق برجام را نشان داد و خاطرنشان کرد: شما تیترهایی همچون «اینک بدون تحریم» و «خلاص شدیم» را زدید. شهروند تیتر «تحریم خاک شد» را زد.

 

کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی خطاب به رحمانیان اشاره کرد: شما گفتید به امریکا اعتماد نداشتید، اما در همان مقطع تیتر زدید «امضای کری تضمین است». در شرق تیتر زده بودید: «2 هزار و 500 میلیون دلار از تأخیر برجام ضرر کردیم». الان این پول‌ها کجاست؟

 

 

 

 

 

 

وی با اشاره به تیتر «پیروزی بدون جنگ» شرق تأکید کرد: این عبارت برژینسکی بعد از فروپاشی شوروی است. چه کسی بدون جنگ پیروز شده است؟

 

جبرائیلی با استناد به مصاحبه رحمانیان با دهباشی به اذعان مدیر مسئول روزنامه شرق مبنی بر قبول مبالغه کردن فضای رسانه‌ای در مقطع امضای برجام از سوی رسانه‌های حامی این توافق عین گفته رحمانیان را خواند و گفت: این مبالغه باید می‌شد، زیرا فضای تنگی بود و دولت باید قدری این را بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.

 

وی در ادامه از رحمانیان پرسید: چرا مبالغه کردید و به ملت دروغ گفتید؟ آیا حرف دولت به کرسی بنشیند تا تحریم‌ها لغو شوند؟

 

کارشناس اقتصاد سیاسی با اشاره به اظهار روحانی در 23 تیر سال 1394 مبنی بر اینکه «تمامی تحریم‌های مالی، بانکی، مربوط به بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها و تمامی تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهند شد» از رحمانیان سئوال کرد: آیا این اتفاقات افتادند؟

 

جبرائیلی: شما تصویر موهوم و خیالی از آینده اقتصاد کشور برای مردم ایجاد و بر مبنای آن برجام را امضا کردید

وی خطاب به رحمانیان تصریح کرد: شما تصویر موهوم و خیالی از آینده اقتصاد کشور برای مردم ایجاد و بر مبنای آن برجام را امضا کردید. در حال حاضر دوستان شما برای دفاع از برجام دارند تصویر موهومی از آینده امنیت ترسیم می‌کنند که اگر برجام نبود جنگ می‌شد. راجع به واقعیت‌ها و تجربیات حرف بزنیم نه تخیلات.

 

جبرائیلی در ادامه تأکید کرد: کسی نمی‌گوید چرا توافق کردید، بلکه حرفمان این است که چرا توافق بد کردید. چرا امروز که سالگرد اجرای برجام است روزنامه شرق یک تیتر در صفحه اولش راجع به این دستاورد عظیم و آفتاب تابان نزده است؟ چرا دیگر در باره آن حرفی نمی‌زنید؟ وقتی رئیس‌جمهور گفت باید تحریم‌های ظالمانه از بین بروند تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود کجا بودید؟ چرا این حرف‌ها را نقد نمی‌کردید؟ چرا دارید بی‌انصافی می‌کنید؟

 

کارشناس اقتصاد سیاسی توضیح داد: بررسی‌های دقیق نشان داده است 20 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌هاست. در سال 1392 و قبل از برجام نزدیک به 100 میلیارد دلار تجارت داشتیم. طوری که موافقان برجام تبلیغ و سیاه‌نمایی می‌کنند اقتصاد ایران پیش از این توافق قفل و صادرات نفت ایران متوقف نشده بود. آمار نشان می‌دهد در دو سال منتهی به برجام صادرات نفت ایران تغییری نکرده است.

 

جبرائیلی: حتماً اشتباه است که اگر برجام امضا نمی‌شد صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید

وی در پاسخ به این سئوال مقصودی که «گفته می‌شد اگر برجام امضا نمی‌شد صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید، این اشتباه است؟» مؤکداً گفت: حتماً اشتباه است.

 

جبرائیلی به اعتراف اوباما ـ که فیلم آن هم منتشر شده است ـ اشاره کرد و شرح داد: اوباما گفت ما که نمی‌توانستیم کل چین و سایر کشورها را تحریم کنیم، رژیم تحریم‌ها داشت فرو می‌پاشید.

 

وی در ادامه باز هم تأکید کرد: با وجود این نمی‌گویم نباید توافق انجام می‌شد، بلکه حرفم این است که چرا توافق بد انجام شد.

 

جبرائیلی: اولین گزارش مجلس شورای اسلامی پس از اجرای برجام در 9 آبان سال 1395: «نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی همچنان با مشکل ناشی از تحریم‌های گذشته روبروست.»

 

کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه دیوار تحریم‌ها برداشته نشدند، شاهد مثال آورد و مطرح کرد: زنگنه در 2 اردیبهشت سال جاری گفته است: «مشکلات بانکی پس از برجام همچنان باقی است». اولین گزارش مجلس شورای اسلامی پس از اجرای برجام در 9 آبان سال 1395 حاکی از آن است که: «نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی همچنان با مشکل ناشی از تحریم‌های گذشته روبروست.» سفیر کره‌جنوبی در 21 تیر سال گذشته گفت: «هنوز پول سفارت کره را قاچاق به ایران می‌آوریم.» لاریجانی به وزیر خارجه انگلیس گفته است: «سفارت ما در لندن هنوز مشکل دارد و چمدانی پول جابه‌جا می‌کند.»

 

وی در خصوص آثار و منافع تحریم‌ها برای اروپا و علت دفاع اروپا از برجام با استناد به سند «استراتژی رابطه اروپا با ایران بعد از برجام» تفصیل کرد: در صفحه 4 این سند آمده ایران بازار بزرگی برای محصولات اروپایی است. اروپا در پی تصرف بازار ایران است. در پاسخ بیننده‌ای که گفته بود قبل از برجام بازار خوب بود و بعد از برجام بد شده است، پس از برجام بازار ایران در اختیار اروپایی‌ها قرار گرفت.   

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۱/۰۱
  • ۲۸۹ نمایش
  • ابوذر منتظرالقائم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">